רכיבה על אופניים

טיפים למניעת פציעות מרכיבת אופני הרים

רכיבה על אופני הרים היא סוג של רכיבה על אופניים, בשטח, בשטחים קשים, תוך שימוש באופנייים שתוכננו לכך במיוחד. ניתן בדרך כלל לפרק רכיבת הרים למספר קטגוריות:  רכיבת שטח, רכיבה בירידות (downhill), רכיבה חופשית (free ride) , רכיבה על מקפצות, רכיבות מבחן, רכיבות ניווט שטח ורכיבות בטרקים. כל סגנונות רכיבת ההרים דורשים  סיבולת פיזית, כוח, שיווי משקל, קואורדינציה ויכולת לשמור על רמות ריכוז גבוהות. מאמר זה יעזור להבין חלק מהסיכונים הכרוכים ברכיבת הרים וכיצד לצמצם באופן אפקטיבי את ההשפעות ארוכות הטווח של הפציעות.

סכנת הפציעה היא חלק בלתי נפרד מכל סוגי רכיבת הרים, בעיקר בסוגים הכרוכים באקסטרים רב יותר כגון רכיבה במורדות. פציעות עלולות להיות החל מפציעות קלות, כגון חתכים וחבורות, ועד לפציעות חמורות כגון עצמות שבורות, כמו גם פציעות ראש ועמוד השדרה.

איך להפחית את הסיכון לציעות?

שימוש בציוד מגן יכול להגן כנגד פציעות קלות, ועשוי למזער את חומרתן של פציעות חמורות. אולם פציעות חמורות עדיין עלולות להתרחש. צעדים אחרים שיש לנקוט כדי לצמצם את סכנת התאונות הם:

  •  1. בחירת שביל המתאים לניסיונו של הרוכב ולרמת כושרו הגופני.
  •  2. שמירה על האופניים במצב מכאני מעולה ובדיקה לפני כל רכיבה.
  •  3. לימוד כישורים חדשים באופן נכון במידה והרוכב רוצה להתנסות בשיטות מסוכנות יותר כגון רכיבה במורדות.
  •  4. הימנעות מעייפות
  •  5. שימוש בתרגילי חימום לידיים, כתפיים, צוואר, גב, מותניים, ברכיים וקרסוליים.
  •  6. כוונון נכון של האופניים יצמצם את סכנת פציעות הלחץ בשרירים ובמפרקים. יש להקפיד על שמירת הקווים המנחים הבאים:
  •  7. זווית ידיות הכידון צריכה להיות  8-10 מעלות, כדי למקסם את יעילות האחיזה ולצמצם לחץ מיותר על שורש כף היד והאגודל.
  •  8. לרכיבה למרחקים ארוכים יש לחבר קצוות לידיות הכידון. קצוות הכידון עם כיפוף בצורת  L יקנה אופציות רבות לתנוחת היד, דבר שיצמצם את דחיסת העצבים והנימים, וימנע קהות חושים באצבעות.
  •  9. יש להשתמש בידיות כידון בעלות צפיפות דואלית במקום בגומי דק או קשה. הן מתאימות טוב יותר לידיים ומצמצמות ויברציות.
  •  10. יש להשתמש בכידון עם רמת התרוממות רבה יותר או כידון מתרומם, בכדי להקל על עייפות הצוואר ולצמצם את הלחץ על הידיים. ניתן להשיג את מרבית הכידונים המתכווננים עם התרוממות של 1.5-8 ס"מ.  באופן טבעי, אין להרים את הכידון הרבה מעל לגובה המושב, שכן הדבר ימנע מהרוכב לשמור על משקל על הגלגל הקדמי בעת טיפוס על הרים.
  •  11. למניעת עייפות זרועות, על הרוכב להשתמש בכידון המתאים לרוחב כתפיו.
  •  12. יש לשמור על לחץ הצמיג של כ-0.001 עד 0.002 בר, לבין בהתאם למשקל הגוף, נפח הצמיג, פני הקרקע, סגנון הרכיבה, רוחב השלד ומבנה הצמיג.

מה לעשות במידה ונפגעת?

ההמלצות המוזכרות לעיל נוגעות לכל ההיבטים של רכיבת הרים בטוחה יותר. אולם, במקרה של פציעה, או במקרה של תחושה כי הכושר הגופני אינו הולם את הרכיבה, על הרוכב לגשת לאוסטאופת המטפל (עיין ערך אוסטאופתיה) או למטפל ברפואת ספורט. הנ"ל יבצע בדיקה גופנית יסודית שעשויה להיות כרוכה בבדיקות אורטופדיות, בבדיקות נוירולוגיות ובאבחון ביומכאני. בעקבות הבדיקה הגופנית הראשונית (עיין ערך הפגישה הראשונה אצל אוסטאופת), כל תופעה חריגה תטופל באופן ידני, בגירוי תוך שרירי (IMS), בטיפול בתרגילים ובשיקום. חיוני הוא שמטפל מקצוען יבדוק את הפציעות במהירות האפשרית בעקבות טראומה- הן תקופת ההחלמה והן בריאותן ארוכת הטווח של רקמות פצועות  מושפעות באופן משמעותי מהצעדים הננקטים בעקבות פציעה גופנית.

 

אולי יעניין אותך גם

טיפול אוסטאופתיה לפריצת דיסק

טיפולים קונבנציונליים והוליסטיים לכאבי גב תחתון

מהו טיפול שיקומי ולמה הוא עוזר?

לבירורים וקביעת תור לחץ כאן או התקשר ל-03-6030709.