רכיבה על סוסים

רכיבה על סוסים לשיפור הכושר הגופני

רכיבה על סוסים, מתייחסת לרכיבה על סוסים לצורך הובלה, שעות פנאי, תרגילים תרבותיים, שליטה בקהל (למשל על ידי המשטרה) וספורט. הדעה הרווחת היא שסוסים בויתו לראשונה לפני כ 5000- שנה. סוסים מלאו תפקיד מכריע בהיסטוריה האנושית, הן במלחמה והן בעיתות שלום, כאמצעי תחבורה, לסחר ולחקלאות. אימפריות כגון זו של ג'ינגס חאן, לעולם לא היו יכולות לקום ללא סוסים. מאמר זה בוחן את יתרונות הכושר הגופני הנובע מרכיבה על סוסים, ודן בדרך בה אוסטאופתיה יכולה לעזור במקרה של פציעה מרכיבה על סוסים.

למי זה מתאים?

כל אחד יכול לנסות רכיבה על סוסים כהתעמלות. אין מגבלות באשר לסוגי גוף, רמות כושר או גיל, שכן ניתן להתאים את רמת האינטנסיביות של הרכיבה על פי הפרט עצמו. ניתן לחשוב שרכיבה על סוסים איננה התעמלות אפקטיבית, שכן היא אינה נראית קשה במיוחד. אולם, ישיבה באוכף, שמירה על יציבה ושיווי משקל נכונים וטובים, כמו שליטה בסוס דורשים כוח רב יותר, שליטת שרירים וגמישות רבה יותר מכפי שזה נראה. 

שיווי משקל וקואורדינציה. הגוף מגיב על ידי מתיחה ושחרור שרירים מסוימים, עם תנועות הסוס. בעיקר שרירי הירכיים, המותניים, הגב התחתון והבטן. חלק מהתנועות עשויות להיות בלתי צפויות, דבר המאמן את הגוף להתכווץ כמו ברפלקס, דבר המגביר את האפקטיביות. 

כוח שרירים. אין זה משנה עד כמה האדם בכושר, רכיבה על סוס תפעיל שרירים באופן אפקטיבי ומהנה. שרירי הירכיים הפנימיים, העכוז, הצוואר והכתפיים, הגב והבטן יתחזקו, והסיבולת הגופנית תשתפר.

יציבה. ברכיבה על סוסים יש דגש רב על יציבה נכונה. בין אם המטרה היא השגת נקודות בתחרות, שיפור אומנות הרכיבה או רק לצורך מניעת פציעה, הרגלי יציבה נכונה יוקנו למערכת העצבית שרירית של הרוכב. בסופו של דבר, הדבר יבוא לידי ביטוי בחיי היום יום. למעט מהעובדה שהפרט נראה גבוה יותר ואטרקטיבי יותר, יציבה נכונה מעניקה יתרונות בריאותיים רבים, כולל פחות כאבי גב, תפקוד טוב יותר של הלב ומערכת העיכול (עיין ערך טיפול אוסטאופתיה בהפרעות עיכול), נשימה עמוקה יותר וערנות מנטאלית מוגברת.

אוויר צח. בעת שחדר הכושר מציע מגוון של שיעורי התעמלות וקשת רחבה של מכשירים, הוא אינו מציע אוויר צח. אי אפשר להשוות את האוויר אותו שואפים בשדה הפתוח לזה של חדר הכושר. במערב לעיתים קרובות נוטים להתעלם מחשיבות האויר הצח, אבל ברפואה הסינית למשל ידוע היטב כי פעילויות בחוץ , באוויר הצח, יכולות להעניק ויטאליות רבה יותר מאשר כל מכשיר בחדר הכושר. יתר על כן, היעדר חשיפה לאויר טבעי ונקי הוא לעיתים קרובות גורם ראשי למחלות.

הקשר. הקשר אותו ניתן ליצור עם יצור אחר הוא חוויה מאד מספקת. הקשר אותו ניתן ליצור עם סוס הנו ייחודי בחמלה שבו, באהבה ובחוסר האגו שבו. ואכן, ניתן לטעון כי מכל היתרונות שצוינו לעיל, אין אחד המקנה אנרגיה יוצרת בריאות רבה כמו הקשר שבין האדם לסוס.

פציעות הן תוצאה בלתי נמנעת של סוגי ספורט רבים, כולל רכיבה על סוסים. מחקרים מראים כי ברכיבה על סוסים יש פי חמש יותר פציעות צוואר וראש (עיין ערך טיפול הולויסטי בכאב צוואר) מאשר פציעות בעמוד השדרה, וכי קפיצות הן הסיבה למרבית פציעות הרכיבה החמורות. מחקרים רבים מראים כי יש חשיבות מכרעת לצעדים הראשוניים הננקטים בעקבות פציעת רכיבה, וכי טיפול לא נכון במצב עלול להיות בעל תוצאות שליליות ובלתי הפיכות. 

במקרה של פציעה וחוסר וודאות באשר לגורם המומלץ לטיפול, מומלץ לפנות לאוסטאופת המטפל. הוא יבצע בדיקה גופנית מקיפה. ויתייחס לכל בעיה שעלולה הייתה להתעורר כתוצאה מהתאונה.

ייעוץ הראשוני עם אוסטאופת

ייעוץ הראשוני עם אוסטאופת עשוי לכלול:

1) בדיקה אוסטאופתית של עמוד השדרה ושל מפרקים חשובים

2) בדיקות נוירולוגיות של המוח ומערכת העצבים המרכזית 

3) בדיקות נוירולוגיות של הגפיים

4) בדיקות אוסטאופתיות של החוליות ועצמות הגולגולת

5) טיפול ידני בחוליות שאינן במקומן, במפרקים ובעצמות גולגולת

 

אולי יעניין אותך גם

מהי תרפיית קרניוסקרל ולמה היא עוזרת?

טיפים למניעת פציעות מרכיבה על אופני הרים

כל האופציות לטיפול בכאב גב תחתון

לבירורים וקביעת תור לחץ כאן או התקשר ל-03-6030709.